Koop je je halve leven al batterijen? Dat betekent niet dat je alles weet wat er over hen te weten valt. Uw onwetendheid kan u geld kosten en uw tijd verspillen. Het is tijd om de batterij-mythes te ontploffen!
Mythe nummer één: je kunt wegwerp-alkalinebatterijen niet opladen
Dit was misschien ooit een feit, maar terwijl de wetenschap verder is gegaan, haasten de batterijfabrikanten zich niet om de consument erover te vertellen.
Op de zijkanten van de meeste alkalinebatterijen staat duidelijk dat ze niet mogen worden opgeladen; de waarschuwingen zijn vrij ernstig. “Batterijen kunnen ontploffen” is wat ons wordt verteld, maar is het waar? nadrukkelijk niet.
Zijn de batterijen van je favoriete speeltjes weer eens leeg en kan je niet verder spelen. Ik speel graag dit spel
Testers die bereid waren hun leven ‘op het spel te zetten’ door door te gaan en op te laden, ontdekten dat ze niet eens hun wenkbrauwen riskeerden op de manier van een cartoonwetenschapper, laat staan hun leven. Zelfs bij korte oplaadbeurten van een auto-accu met hoog voltage!
Wat testers wel vonden, was dat de batterijen warm zouden worden als ze te veel werden opgeladen, maar de ergste mogelijkheid was een batterij die geleidelijk – en ondramatisch – aan één kant splijte en een zeer kleine hoeveelheid zuur lekte. Niet helemaal het vuurwerk waar gebruikers van de batterij voor gewaarschuwd zijn.
Hoewel het gebruik van een auto-accu voor het opladen van alkalinebatterijen niet iets is dat een verstandig mens zou aanbevelen, zijn er alternatieven. Je moet zeker niet je standaard oplader gebruiken – deze kunnen je niet laten weten wanneer een alkalinebatterij is opgeladen, wat kan leiden tot het bovengenoemde oververhittingsprobleem – maar er zijn apparaten beschikbaar die speciaal zijn ontworpen voor het opladen van alkalinebatterijen. Sommige van deze apparaten kunnen ook Ni-Mh en Ni-Cd’s opladen.
In de meest strikte zin is wat er met de alkalinebatterijen gebeurt een ‘reconditionering’ in plaats van een ‘herlading’, waardoor een potentieel 90% vermogen wordt aangevuld voor batterijen die weinig energie hebben. Er is echter het potentieel om 10 of meer keer zoveel uit de chemicaliën van de batterij te halen voordat deze moet worden weggegooid, het is zowel geldbesparend als milieuvriendelijker.
Er moet nog steeds op worden gelet: alle batterijen kunnen ongeziene fouten ontwikkelen waardoor ze tijdens het opladen kunnen splijten, waardoor de oplader of zijn omgeving mogelijk beschadigd raakt. Sommige opladers laten u weten of een batterij leeg is, maar het is een goed idee om een aparte batterijtester aan te schaffen om de staat te controleren van alle batterijen die u wilt opladen. Dit is belangrijk voor alkalinebatterijen, omdat de batterij langer meegaat naarmate u hem vaker oplaadt. En verstandig voor alle andere batterijen, want zelfs de beste kwaliteit kan fouten ontwikkelen.
Als u twijfelt over de kwaliteit van de batterijen die u gebruikt, is het verstandig om geen herstelde alkalinebatterijen in uw kostbaarste apparatuur te plaatsen.
Mythe twee: het ‘geheugen’ van de batterij is een echt probleem met oplaadbare batterijen
Het concept van batterijgeheugen is niet verkeerd, maar het geldt niet voor alle oplaadbare batterijen, en het is een probleem dat langzaam maar zeker iets uit het verleden aan het worden is.
Maar eerst, wat is ‘batterijgeheugen’? Iedereen met een oplaadbaar apparaat heeft misschien gemerkt dat de levensduur van de batterij korter lijkt te worden naarmate de batterij ouder wordt. Je hebt misschien je eigen theorie over waarom dat zo is, maar als het gaat om Ni-Cd-oplaadbare batterijen, is het korte antwoord ‘kristalvorming’.
In Ni-Cd-batterijen vormen zich binnenin kristallen naarmate de batterij ouder wordt. Naarmate de kristallen groter worden, wordt het moeilijker voor de lading om er voorbij te gaan. Uiteindelijk worden hele delen van de batterij onbereikbaar voor zowel gebruik als opladen. Het niet volledig ontladen van de batterij vóór het opladen is gemarkeerd als een belangrijke oorzaak van het probleem.