Open de deuren van je nieuwe kantoor met gepaste trots!

Maar niet voordat er een hoop werk is verzet. Waarom zou je immers wachten met het gereedmaken van zaken die je nu nog niet essentieel genoeg acht?

Het belangrijkste eerst, de rest volgt vanzelf. Theoretisch gezien is dat wel een degelijk uitgangspunt, ja. Maar helaas, dan komt de praktijk om de hoek zetten. En die heeft overal een heel ander perspectief op. Moet ook wel, anders was er geen verschil tussen die twee. Wat heb je dan allemaal nodig wanneer je de deuren van je nieuwe werkplek wagenwijd open wilt zetten? Ja, dat hangt natuurlijk helemaal af van jouw tak van sport. Een architectenbureau heeft over het algemeen heel andere zaken nodig dan een marketingbedrijf. Natuurlijk zal er vast enige overlap zijn, maar toch.

Het is wel heel gemakkelijk om erachter te komen welke zaken essentieel zijn. Allereerst ga je eens heel logisch nadenken. Dan maak je gebaseerd op wat er in je opkomt een lijst maken met producten en diensten waar je absoluut niet zonder kunt wanneer je eenmaal operationeel bent.

Uiteraard heb je ook mensen met wie je samenwerkt – tenzij je een eenmans of -vrouwbedrijf bent, dan hebben we niks gezegd. Hoe dan ook, de leden van jouw team(s) in jouw onderneming hebben vast ook wel een helder beeld van de zaken waar ze absoluut niet zonder kunnen om hun dagelijkse taken mee uit te kunnen voeren. Luister dan ook naar ze, zowel in deze eerste fase als wanneer jullie eenmaal in volle gang zijn.

Nu gaan we eens een kijkje nemen naar elementen die de hoogste prioriteit hebben wanneer je bezig gaat met het opstarten van je bedrijf of overgaat op een nieuw kantoor.

Sfeer en uitstraling

Is dat niet iets om voor het laatst te bewaren? Nee, allerminst. Het uiterlijk van je pand – zowel binnen als buiten – moet voor collega’s, klanten én jezelf trots en vertrouwen uitstralen. En betrouwbaarheid, uiteraard. Consistentie is hierbij een sleutelbegrip. Laat dezelfde kleuren en tinten overal terugkomen om eenheid de prominentie te geven die het verdient. En verwerk ook de kleuren van je huisstijl en je logo in je interieur! Pas het meubilair hier zo goed mogelijk op aan en gebruik steigerplanken.

Zitcomfort

We zijn zo brutaal om ervan uit te gaan dat jij op jouw werk veel gebruik moet maken van bureaus, bijpassende stoelen en de computers en laptops die erop en eromheen staan. Ga voor complete ergonomie om nek- en rugklachten zo veel mogelijk te voorkomen. Dat betekent dat bureaus en stoelen volledig verstelbaar moeten zijn, zodat de gebruiker een aangename zithouding kan aannemen. En ja, meubilair is doel. Maar heb je al eens tweede kans geprobeerd? Zolang er geen gebruikssporen op zitten en je de garantie hebt dat de meubelen perfect zijn nagekeken, kun je niet de mist in gaan.

Algemene voorzieningen

Erg breed, dat snappen we wel. Maar bepaalde zaken die je voor lief neemt, zoals elektriciteit, telefonie/internet en eventueel gas, zie je al snel over het hoofd. Moet je uiteraard niet doen. Denk ook aan een volledig alarmsysteem waarmee je risico’s aanzienlijk verlaagt.

In het donker werken is natuurlijk nooit een goed idee. Investeer daarom in Philips hue verlichting. Kost een flinke duit in vergelijking met de goedkoopste lampen, maar ze gaan wel behoorlijk lang mee. En daar gaat het toch om?

Richt ook de kantine gezellig in en zorg ervoor dat het jouw werknemers zeker daar aan niets zal ontbreken. En wat te denken van een veelzijdige koffiemachine? Je personeel moet wel vol energie aan de dag beginnen en deze voltooien!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.